marți, 9 martie 2010

Declaratia 101

Presupunem ca o societate a realizeaza profit impozabil, pe cumulat in trimestrul III 2009 de 27.000.000 lei. Ea
achizitioneaza in trimestrul IV un utilaj care se inscrie la subgrupa 2.1 in valoare de 500.000 lei. Profitul contabil
la finele anului este de 70.000.000 lei, din care in t rimestrul IV de 16.000.000 lei.
Profitul impozabil este pe cumulat de 22.500.000 lei. Pentru primele trei trimestre impozitul calculat si ac hitat a
fost de 2.800.000 lei.
Impozitul aferent investitiei este de 80.000 lei.
16% x 500.000 = 80.000 lei
Pentru trim. IV impozitul pe profit este:
22.500.000 x 16% = 3.600.000 lei
3.600.000 – 2.800.000 = 800.000 lei
Datorita faptului ca profitul contabil de 16.000.000 lei acopera v aloarea investitiei, rezulta ca
impozitul scutit este de 80.000 lei (500.000 x 16%).
Din valoarea totala de 800.000 lei a impozitului pe profit se sca de suma de 80.000 lei care este
aferenta investitiei.
800.000 – 80.000 = 720.000 lei
Valoarea fiscala a investitiei este zero, deoarece a fost integral acoperita din profitul contabil.
500.000 – 500.000 = 0
Din punct de vedere contabil au loc urmat oarele inregistrari:
% = 404 595.000
2131 „Furnizori de imobiliz” 500.000
„Echipamente tehnologice”
4426 95.000
„TVA deductibila”
404 = 5121 595.000
„Furnizori de imobiliz” „Conturi la banci, in lei”
691 = 441 3.520.000
„Cheltuieli cu impozit pe profit” „Impozit pe profit”
681 = 2813 62.500/an
„Cheltuieli de expl Amortiz instal, mijl transp,
priv amortiz imobiliz” animalelor si plantatiilor”
Cadou special pentru utilizatorii www.portalcontabilitate.ro
*******************************************************************************************
©2010 Rentrop&Straton, Grup de Editură şi Consultanţă în Afaceri 4
In cazul in care, ca urmare a aplicarii facilitatii, prin compararea impozitului pe profit cu impozitul minim, rezultate
din transele de venit realizat in anul 2008, se constata ca impozitul pe profit este mai mi c se plateste impozitul
minim.
Din punct de vedere contabil nu se face nicio in registrare a profitului reinvestit. In conturile 691 „Cheltuieli cu
impozitul pe profit” si ct. 491 „Impozit pe profit” se trece valoarea impozitului diminuat cu reducerea calculata. In
exemplul prezentat, impozitul anual inregistrat este 3.520.000 lei (3. 600.000 – 80.000). Aceasta valoare finala ar
trebui sa se regaseasca in Declaratia 101 la rd. 44. Totodata, este de retinut ca suma reprezentand cheltuiala cu
amortizarea de 62.500 lei este considerata cheltuiala nedeductibila.
Elena Ionescu, expert contabil
Rezerva legala. Declaratia 101
Intrebare:
La 31.12.2009 o societate cu capital social subscris si varsat de 200.000 lei are (inainte de determinarea
impozitului pe profit pe trim IV) urmatoarea situatie: sold creditor al contuilui 121 egal cu 214. 208, rulaj cumulat
al contului 691 de 12.245 si cheltuieli nedeductibile totale de 14.228 lei. Care este baza de calcul a procentului
de 5% pentru prelevarea rezervei legale tinand cont de faptul ca este primul an de functionare si este primul
termen la care se va constitui aceasta rezerva?
Exista o prevedere legala care sa oblige la constituirea intregii rezerve legale (daca rezultatul o permite) chiar
daca ea nu ar fi in intregime deductibila la calculul impozitului pe profit?
Raspuns:
Potrivit reglementarilor Legii contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 19,
rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stab ileste la inchiderea acestuia.
Rezultatul definitiv al exercitiului reprezinta soldul final al c ontului de profit si pierdere.
Sumele reprezentand rezerva legala prevazuta de Legea societatilor comerciale, se inregistreaza prin articolul
contabil 129 „Repartizarea profitului” = 106 „Rezerve”.
Profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se prei a la inceputul exercitiului financiar 2010.
Referitor la calculul rezervei, mentionam ca prevederile aplicabile sunt:
- contabile, art. 19 din Legea contabilitatii si pct. 248 din OMFP 3055/2009, mai sus prezentate ;
- juridice, art. 183 din Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata cu modificarile ulterioare, care
dispun ca din profitul societatii se va prelua in fiecare an, cel putin 5% pentru formarea fondului de
rezerva, pana ce acesta va atinge minimum a cincea par te din capitalul social;
- fiscale, art. 22 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care
prevad ca rezerva legala se calculeaza prin aplicarea cotei de 5% asupra profitului contabil, inainte de
determinarea impozitului pe profit, din care se sca d veniturile neimpozabile si la care se adauga
cheltuielile aferente acestor venituri.
Din punct de vedere fiscal, aceasta suma era deductibila trimestrial, fara a se inregistra insa in evidenta
contabila.
Pentru a putea stabili baza impozabila la care s e aplica cota de 5% este necesar sa calculati profitul contabil
final, iar calculul rezervei o puteti face pana la data depunerii Declaratiei 101. Suma legala a rezervei este
prevazuta de Legea societatilor comerciale.
Elena Ionescu, expert contabil
Cadou special pentru utilizatorii www.portalcontabilitate.ro
*******************************************************************************************

Impozit profit. Trimestrul IV
Intrebare:
O societate are urmatoarea situatie:
tr1-profit-plateste imp profit 30000lei
tr2-pierdere-plateste imp min 1434lei
tr3-pierdere-plateste imp min -2151lei
tr4-profit-calculeaza imp profit 24000lei
iprofit24000>iminim 2151lei, rezulta de plata imp profit
De plata: 24000-30000-1434-2151=-9585lei
Pentru declaratia 101 rezulta un impozit de recuperat de 9585lei. Este corect?
O inspectoare mi-a precizat ca pentru tr4 ar fi pierdere si atunc i trebuie platit impozit minim.
Nu trebuie facuta regularizarea la sfarsitul anului, iar impozitul pe profit, nu se calculeaza cumulat?
Raspuns:
Inteleg ca, impozitul de 24.000 lei care este trecut de Dvs. ca fiind aferent trimestrul IV este calculat cumulat de
la inceputul anului, acesta fiind impozitul calculat pentru anul 2009 si nu impozitul datorat in trimestru.
Aveti doua posibilitati:
1. daca definitivati situatiile financiare ale anului 2009 pana la data de 25 februarie 2010, atunci pentru trim IV nu
declarati nimic pe Declaratia 100 la 25 ianuarie 2010 urmand sa depuneti Declaratia 101 privind impozitul pe
profit pana la data de 25 februarie 2010.
Impozitul datorat se determina astfel: se compara impozitul pe profit efectiv determinat in cursul anului 2009 – in
cazul Dvs. suma de 24.000 lei cu impozitul minim de plata aferent anului 2009 (care se determina pentru 8 luni -
de la data intrarii in vigoare a OUG 34/2009, in functie de veniturile realizate in anul 2008), si se plateste suma
cea mai mare dintre ele. Inteleg ca va i ncadrati la impozit minim pentru 8 luni = 8.604/12 x 8 transa de impozit
de 8.604 lei /an = 5.736 lei.
Astfel, impozitul calculat de 24.000 este mai mare decat impozitul minim de 5.736 lei, astfel ca datorati suma de
24.000 lei. Intrucat in cursul anului ati ca aveti de recuperat suma de 9.585 lei. platit suma de 33.585 lei
2. Daca nu definitivati inchiderea exercitiului financiar pana la data de 25 februarie 2010 atunci pentru trim. IV
sunteti obligati sa declarati si sa platiti suma declarata la tri m.III 2009 respectiv impozitul minim de 2.151 lei.
Astfel, la 25 ianuarie veti declara pe D 100 la rubrica impozit minim suma de 2.151 lei, urmand ca sa efectuati
regularizarea impozitului pe anul 2009 si depunere D101 pana la data de 25 aprilie 2010. In a ceasta situatie veti
avea de recuprat de la bugetul de stat suma de 11.736 lei.
Irina Coma, expert contabil
Inchidere cont profit si pierdere
Intrebare:
Cum se face inchiderea contului de profit si pierdere la 31 decembrie 2009? Cont: 121, 129, 106, 117?
Care sunt cheltuielile deductibile partial (si in ce cuantum) si nedeductibile la calculul impozitului pe profit,
respectiv veniturile neimpozabile cu particularitatile lor pentru un srl cu obiect de activita te consultanta software?
Cum se procedeaza cu impozitul pe profit, in conditiile in care la trim I, II, III s -a inregistrat impozitul minim iar la
trimestrul IV impozit pe profit?
Cadou special pentru utilizatorii www.portalcontabilitate.ro
*******************************************************************************************
©2010 Rentrop&Straton, Grup de Editură şi Consultanţă în Afaceri 6
Ce note se fac si cum se procedeaza cu declaratia 101, privind impozitul pe profit?
Raspuns:
1. Cum se face inchiderea contului de profit si pierdere la 31 dec 2009; ma refer la 121, 129, 106, 117?
Conform pct. 222 (4) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV -a a Comunitatilor Economice
Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme c u directivele europene, aprobate prin
OMFP 1.752/2005, sumele reprezentand rezerve constituite din profitul exercitiului financiar curent, in baza unor
prevederi legale, se inregistreaza prin articolul contabil 129 = 106. In anul urmator, profitul contabil ramas dupa
aceasta repartizare se preia in contul 117, de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii legale.
Note contabile privind inchiderea cont 121:
la 31.12.2009, daca aveti profit, veti efectua urmatoarele inregistrari contabile_
129 „Repartizarea profitului” = %
1061 „ Rezerve legale” pana la limita a 20% din Capitalul social
1171 „Rezultatul reportat reprezentand profitul nerepartizat sau pierderea neacoperita”
- in luna ianuarie 2010 se fac inregistrarile:
121 „ Profit si pierdere” = 129 Repartizarea profitului”
la data aprobarii situatiilor financiare se efectueaza inregistrarile contabile privind repartizarea
profitului pe destinatii conform Hotararii AGA, astfel:
1171 „Rezultatul reportat reprezentand profitul = %
nerepartizat sau pierderea neacoperita” 457 „ Dividende”
1068”Alte rezerve”
Daca societatea inregistreaza pierdere, pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar
si cel reportat, din rezerve, prime de capital si cap ital social, potrivit Hotararii Adunarii Generale a actionarilor
sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale .
In luna ianuarie se efecteaza urmatoarele inregistrari contabile:
1171 “Rezultatul reportat reprezentand profitul = 121 “Profit si Pierde re”
nerepartizat sau pierderea neacoperita”
2. Care sunt cheltuielile deductibile partial (si in ce cuantum) si nedeductibile la calculul impozitului pe profit,
respectiv veniturile neimpozabile cu particularitatile lor pentru un srl cu obiect de activita te consultanta software?
Cheltuielile nedeductibile si cele cu deductibilitate limitata sunt prevazute la art 21 alin. Si 4 din Codul fiscal,
neexistand particularitati anume pentru acest domeniu. Analog, veniturile neimpozabile le regasiti la art. 20 din
Codul fiscal. Eventual, daca aveti nelamuriri cu privire la anumite categorii de cheltuieli va rugam reveniti cu
explicitarea cazului concret.
3. Cum se procedeaza cu impozitul pe profit in conditiile in care la trim I, II, III s -a inregistrat impozitul minim iar
la trimestrul IV impozit pe profit? Ce note se fac si cum se procedeaza cu declaratia 101 privind impozitul pe
profit?
Aveti doua posibilitati:
Daca definitivati situatiile financiare ale anului 2009 pana la data de 25 februarie 2010, atunci pen tru trimestrul
IV nu declarati nimic pe Declaratia 100 la 25 ianuarie 2010, urmand sa depuneti Declaratia 101 privind impozitul
pe profit pana la data de 25 februarie 2010.
Impozitul datorat se determina astfel: se compara impozitul pe profit efectiv dete rminat in cursul anului 2009 cu
impozitul minim de plata aferent anului 2009 (care se determina pentru 8 luni - de la data intrarii in vigoare a
OUG 34/2009, in functie de veniturile realizate in anul 2008), si se declara si plateste suma cea mai mare din tre
ele. Nota contabila este 691 = 441.
Daca nu definitivati inchiderea exercitiului financiar pana la data de 25 februarie 2010 atunci pentru trimestrul IV
sunteti obligati sa declarati si sa platiti suma declarata la trimestrul III 2009 respectiv impozi tul minim. Astfel, la
25 ianuarie veti declara pe D 100, la rubrica impozit minim, urmand sa efectuati regularizarea impozitului pe anul
Cadou special pentru utilizatorii www.portalcontabilitate.ro
*******************************************************************************************
©2010 Rentrop&Straton, Grup de Editură şi Consultanţă în Afaceri 7
2009 si depunere D101 pana la data de 25 aprilie 2010. Analiza se va efectua la fel ca la pct.1 se declara si se
plateste suma cea mai mare rezultata dintre impozitul efectiv calculat si impozitul minim.
Irina Coma, expert contabil
Creditarea societatii in valuta de catre asociati. Aspecte juridice si fiscale
Intrebare:
O societate comerciala platitare de impozit pe profit, inregistrat si cu sediul in Romania in anul 2008 a fost
creditat de catre asociati in mai multe randuri cu valuta (EUR, GBP). In contractul de creditare se prevede ca
rambursarea se va face intr-un termen mai mic de 1 an.
La 31.12.2008, datoria catre asociati a fost reevaluat la cursul actual, fapt ce a generat o pierdere din diferenta
de curs valutar. Datoria fiind cu o scadenta mai mica de un an, nu le -am luat in considerare la calcularea
gradului de indatorare ( GI). GI fiind sub 3 aceste cheltui eli din diferente de curs valutar le-am considerat
cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
In 2009, societatea inregistreaza dificultati, nu reuseste sa ramburseze creditul primit de la asocia ti, desi
scadenta era depasita.
La 31.12.2009, se reevalueaza datoria catre asociati la cursul actual. Daca rezulta o cheltuiala, acesta se va
trata ca o cheltuiala cu dobanda si se va raporta in anul urmator pana cand GI va innregistra o valoare mai mica
de trei. Cum se inregistreaza aceste cheltui eli raportate pentru anul urmator in Declaratia 101 ?
Daca din reevaluare rezulta un venit din diferenta de curs valutar , cum se trateaza acest venit ?
Este un venit impozabil ?
Daca in contractul de creditare se prevede ca evidenta datoriei si rambursare a se va face in LEI, desi
imprumutul este in valuta, se mai reevalueaza la cursul de 31.12.xxxx ? Este in conformitate cu legislatia
aceasta mentiune in contractul de creditare ?
Raspuns:
Deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile si diferente de curs v alutar este reglementata in art. 23 din Legea
571/2003 privind Codul fiscal.
Potrivit acestuia, cheltuielile cu dobanzile sunt integral deductibile in cazul in care gradul de indatorare a
capitalului este mai mic sau egal cu trei. Gradul de indatorare a c apitalului se determina ca raport intre capitalul
imprumutat cu termen de rambursare peste un an si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul
anului si sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit. Prin capital impr umutat se intelege
totalul creditelor si imprumuturilor cu termen de rambursare peste un an, potrivit clauzelor contractuale. (alin. (1))
In conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea n eta
din diferentele de curs valutar, aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare,
sunt nedeductibile. Acestea se reporteaza in perioada urmatoare, in conditiile alin. (1), pana la deductibilitatea
integrala a acestora.(alin. (2)).
In cazul in care: cheltuielile din diferentele de curs valutar aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea
gradului de indatorare a capitalului, depasesc veniturile din diferentele de curs valutar, diferenta va fi tratata ca o
cheltuiala cu dobanda, potrivit alin. (1), deductibilitatea acestei diferente fiind supusa limitei prevazute la alin. (1).
(alin. (3)).
Astfel, din punct de vedere fiscal, cheltuielile sau veniturile din diferente de curs valutar sunt deductibile
respectiv impozabile, cu exceptia pierderii nete din diferente de curs valutar aferenta imprumutrilor luate in calcul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails